logo

Welke bestel- en levertijden zijn belangrijk voor een webshop?

21/03/2019

Wanneer bestellen online consumenten het meest? En wanneer laten ze de online aankopen het vaakst leveren? We zochten het voor je uit.

Je aankoop is gebeurd

Na een werkdag in de zetel ploffen met de tablet of smartphone in de hand om dan eindeloos te scrollen in je favoriete webshops. Of even afzonderen achter de PC. Heerlijk toch? Zo’n 42% van de Belgische ondervraagde online shoppers* deed in 2018 hun aankopen in de avond (18u00 – 23u59), 38% bestelde overdag (12u00 – 17u59), zo’n 18% van de online kopers is ’s morgens (6u00 – 11u59) al aan het shoppen en 2% gaat ’s nachts op zoek naar hun aankoop (00u00-05u59).

*Bron: Comeos 2018

Je pakje wordt op deze dag afgeleverd

De meeste online aankopen, zo’n 64%, werden in 2018 door de week geleverd. Je kan je hier wel de vraag stellen of dit niet te maken heeft met de werktijden van de bezorgingsdiensten. 6% van de online shoppers liet de bestelling op zaterdag leveren. Ook hier een opmerking: de meeste bezorgers leveren op weekdagen. Nog zeldzamer is een levering op zondag. 2% van de online shoppers kon op zondag van hun pakje genieten. 28% van de ondervraagden wist niet meer wanneer hun pakje geleverd werd.

Op dit tijdstip wordt je pakje geleverd

56% van de online aankopen werden in 2018 overdag tussen 9u00 en 17u00 geleverd. 25% van de mensen herinnert zich niet wanneer hun aankopen geleverd werden. 13% van de mensen ontving  bestelling tussen 17u00 en 20u00. 3% werd voor 9u00 geleverd en 3% na 20u00.

 

Bijna de helft van de online aankopen worden gedaan na de werkuren. Deze worden meestal op weekdagen geleverd tijdens de werkuren. De vraag stelt zich: is dit omdat de online kopers dit zo willen? Of is dit omdat de leveranciers enkel op die dagen en tijdstippen leveren?

Wil je je e-commerce aanscherpen? I-Folks helpt je graag vooruit

Volg onze e-commerce nieuwtjes op Facebook.

Deel dit artikel