logo

Hoe betalen consumenten hun online aankopen?

07/02/2019

Een webshop is pas goed als er ook gekocht wordt. Voorzie daarom voldoende betaalmogelijkheden, zo mis je geen enkele potentiële koper. Hoe betaalden de Belgische online consumenten het meest in 2018? Ontdek het antwoord hier. 

Stel je voor

Je hebt eindelijk je favoriete kledingstuk online gevonden, je dropt het in het winkelmandje, maar …  je kunt het alleen maar met PayPal betalen. Te veel gedoe, daar heb je geen zin in. Bye, bye webshop! Dit is een voorbeeld van de frustratie van een potentiële klant als je niet zijn favoriete betaaloptie aanbiedt. Maar hoe betalen online consumenten eigenlijk het meest? We zochten het voor je uit en vonden deze resultaten*.

*Comeos 2018

Met de kaart het populairst

  1. 24% van de online aankopen gebeurt met Credit Card (Visa, Mastercard, American Express…)
  2. 22% gebeurt met de bankkaart (Bancontact, Mister Cash)
  3. 10% met Paypal
  4. 8% met de mobiele Bancontact app
  5. 6% met de mobiele betaalapp van de bank

Bancontact app in opmars

De komst van de Bancontact app maakt een verschil. Momenteel koopt 1 op de 10 consumenten online met de Bancontact-app. Het gebruiksgemak hiervan heeft wel degelijk effect. Zeg nu zelf, een aankoop is zo snel gebeurd. We voorspellen dan ook dat deze manier van betalen aan populariteit zal winnen en steeds meer en meer gebruikt zal worden.  

Soigneer je klanten

Wil je geen potentiële klanten mislopen, dan voorzie je best voldoende betaalmogelijkheden. Zeker de meest populaire manieren mogen niet ontbreken. Vermeld deze dan ook duidelijk op je website zodat bezoekers meteen weten wat mogelijk is. Zo vermijd je frustratie bij de afrekening.

Vlot betaalproces

Wanneer online consumenten in hun Customer Journey op het punt staan te betalen, zijn ze ongeduldig en verveeld. Zeg nu zelf, geld spenderen is niet plezant en gegevens invullen al helemaal niet. Zorg daarom voor een vlot betaalproces en vraag je klanten enkel de noodzakelijke gegevens. Verplicht hen ook niet om eerst te registreren, maar beloon hen bijvoorbeeld als ze het wel doen. Meldt een vaste klant zich aan, dan is het handig wanneer zijn gegevens al ingevuld zijn.  

Bied voldoende betaalmogelijkheden aan op je website en loop zo geen klanten mis. Wil je de e-commerce strategie van je online shop verbeteren? Neem contact met ons op

Volg ons ook op Facebook en mis geen update!

Deel dit artikel