logo

Google wil adblockers stoppen door irritante ads aan te pakken

07/09/2017

Het gebruik van adblockers is behoorlijk toegenomen. Vervelend voor Google en de online adverteerders. Daarom onderzocht het bedrijf waarom internetgebruikers ze installeren en hoe dit voorkomen kan worden. Het doel? Positieve advertentie-ervaringen.

Advertenties, geld in het laatje

Dankzij advertenties op websites bereiken adverteerders hun doelpubliek beter en kunnen ze hun klantenbestand vergroten. Google haalt hier ook inkomsten uit. Maar door de toename van adblockers neemt het bereik van ads af. Je kan je als adverteerder de vraag stellen of het nog zin heeft om te investeren in advertenties. Google gaat er iets aan doen want online adverteren moet ook op lange termijn een verdienmodel zijn voor content creators.

Adverteerders helpen om advertenties te verbeteren

Google wil voor een betere advertentie-ervaring zorgen en werd lid van Coalitions for Better Ads. Dit bedrijf deed grondig onderzoek naar (storende) advertenties. Google gaat adverteerders helpen en problematische sites waarschuwen. De volgende weken krijgen sites die vervelende ads tonen meldingen. Aan de hand van het Ad Experience Report API dat in juni gelanceerd werd, worden publicisten geholpen om gebruikers positievere ervaringen met advertenties te bezorgen.

Blokkeren van irritante ads in door Google Chrome

Chrome focust al van het begin op een goede surfervaring. Zo blokkeert het pop-ups die openen in een nieuw venster. Begin juni dit jaar kondigde Google op hun blog aan dat Google Chrome slechte ads zal gaan blokkeren. Dit zal vanaf begin 2018 van start gaan. Reclameboodschappen die niet aan de standaarden van Coalition for Better Ads voldoen worden dus geblokkeerd. Onder deze reclame kunnen mogelijk ook advertenties van Google zelf vallen.

Redenen voor adblockers

Waarom installeren surfers adblockers? Dankzij het onderzoek van Coalition for better Ads ontdekte Google verschillende oorzaken. De belangrijkste reden? Irritatie. 69% van de ondervraagde mensen met een adblocker bevestigen dat ze advertenties als storend ervoeren. Vooral pop-ups spannen de kroon. 50% van de ondervraagden keert niet terug naar een site met pop-ups.

  1. Advertenties die onderbreken

Stel je wil met iemand een babbeltje slaan. Plots duikt er een verkoper voor je op die zijn verhaal aan je wil opdringen. Pop-up ads zijn eigenlijk ook zo. Ze zijn storend en opdringerig terwijl je eigenlijk iets anders wilt bekijken of lezen. Dit wekt irritatie op. Met een adblocker zeg je: “Nee dank je, dit hoeft niet meer.”

  1. Advertenties die afleiden

Internetgebruikers willen een vlotte surfervaring. In enkele seconden beslissen ze of ze de bezochte site de moeite waard vinden. Een (video-)advertentie met geluid die plots opduikt is dan storend en leidt af. Gevolg: de bezoeker verlaat de website. Een vergelijking: Je maakt een wandeling in een rustige omgeving. Plots duikt een Jonnybak met botsautomuziek op, de volumeknop helemaal open. Je interesse voor de mooie omgeving is over en je wilt er zo snel mogelijk weg.

  1. Advertenties die ‘vervuilen’

Mensen komen met een bepaald doel naar je website. Ze zijn naar iets op zoek. Wanneer er zoveel advertenties op je website staan waardoor je bezoekers niet meer vinden wat ze zoeken, dan leidt dit tot frustratie.

Mobiel en desktop verschillen

Het apparaat waarop je surft bepaalt ook de ervaring van een advertentie. Zo wil je mobiel snelheid en gemak en is elk extra element op het kleine scherm irritant. Een full screen inline advertentie is beter dan een pop-up. Ook op desktop zijn obstakels die de flow van de surfervaring verstoren uit den boze. Gebruik geen pop-ups die aftellen maar eerder eentje die gemakkelijk weg geklikt kan worden. Ook hier zijn advertenties die in de inhoud integreren een beter alternatief.

3 algemene tips voor een betere advertentie-ervaring:

  • Zorg voor advertenties die snel laden
  • Zorg voor relevante advertenties, zo worden ze minder als storend ervaren
  • Geef voorkeur aan advertenties die naadloos samensmelten met de rest van inhoud

En de adblock-gebruikers?

Het is één ding om mensen aan te sporen betere advertenties te maken. Maar wat doe je met de mensen die al een adblocker gebruiken? Deze kan je proberen te overtuigen om je site te whitelisten. Zo is er Funding Choices (beta, voorlopig nog niet in België) waarmee publicisten persoonlijke berichten kunnen tonen aan mensen met een adblocker en zo kunnen overtuigen om ads toe te laten of te betalen voor een pass om de ads op de site te verwijderen.

Coalition for better Ads ontdekte dat niet alle advertenties gehaat worden, maar enkel de vervelende. Dankzij hun tips kun je je advertenties verbeteren en de bezoeker een betere ervaring bezorgen. Google springt alvast mee op de wagen. Gebruikers die al een adblocker hebben kun je proberen te overtuigen om je site te whitelisten.

Wil je ook advies over je Google-advertenties? Leg ons je case voor

Onze blog volgen via sociale media? Like ons op Facebook!

Deel dit artikel